خیابان فردوسی - مرکز تجارت جهانی فردوسی
02161908

طراحان تجارت جهانی   طراحان تجارت جهانی   طراحان تجارت جهانی   طراحان تجارت جهانی   طراحان تجارت جهانی   طراحان تجارت جهانی   طراحان تجارت جهانی

طراحان تجارت جهانی

دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه همانند دکوراسیون مکان های دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. طراحی فضای داخلی قدرت این را دارد که به بقیه نشان دهد شما چه سلیقه ای دارید و روحیات شما چگونه است. دکوراسیون فضای داخلی به استعداد خاصی نیاز دارد. اما همه چیز در استعداد خلاصه نمی شود. برای آن که بتوانید خودتان طراحی داخلی فروشگاه خود را انجام دهید باید نکات مختلفی در مورد آن بدانید.

زیرا بدون در نظر گرفتن این نکات طراحی شما نتیجه عکس نشان خواهد داد. در ادامه این مقاله می خواهیم به راهنمایی هایی در مورد چگونگی طراحی دکوراسیون فروشگاه بپردازیم.

اهمیت دکوراسیون فروشگاه در چیست؟

دکوراسیون فروشگاه

ممکن است فکر کنید که اصلا دکوراسیون فروشگاه چرا تا این حد مهم می باشد؟ مگر طراحی داخلی چه تاثیری در فروشگاه خواهد گذاشت؟ لازم است بدانید فروشگاه هایی که طراحی داخلی اصولی و سنجیده دارند دارای فروش چند برابری نسبت به رقبای خود می باشند. ممکن است بارها دو فروشگاه را دیده باشید که جنس های بسیار شبیه به هم داشته اند. با این تفاوت فروش یکی از آنها بیشتر از دیگری بوده است. راز فروش بیشتر را می توان در نحوه طراحی دکوراسیون آن ها یافت. طراحی داخلی می تواند این سوال را در ذهن مشتری ایجاد کند که از مغازه فوق خرید کند یا خیر؟ اگر طراحی دکوراسیون شما هوشمندانه باشد مسلما مشتری های زیادی را می توانید به سمت اجناس خود جذب کنید.

بخش های مختلف دکوراسیون فروشگاه کدامند؟

شاید فکر کنید که دکوراسیون فروشگاه فقط شامل چیدن اجناس می باشد؛ اما این طور نیست. طراحی داخلی شامل تمام اجزایی می شود که در فضای داخلی آن مکان حضور دارند. یعنی در این طراحی باید کوچکترین اجزاء را نیز در نظر بگیرید و به آن اهمیت دهید. ویترین مغازه، ورودی، کف سالن، سقف، دیوار ها، قفسه ها، نحوه چیدن اجناس، پیشخوان و ... همگی اجزای مختلف این طراحی هستند. بنابراین در این طراحی به هیچ وجه نباید بخشی را دست کم بگیرید و یا به آن توجه نکنید. زیرا توجه نکردن به یک جزء می تواند تمام دکوراسیون فروشگاه را خراب کند. سعی کنید برای هر بخش از فروشگاه خود انرژی و وقت کافی صرف کنید.

ویترین در دکوراسیون فروشگاه چه جایگاهی دارد؟

دکوراسیون فروشگاه

ویترین را می توان مهم ترین قسمت دکوراسیون فروشگاه دانست. در واقع ویترین در فروشگاه حکم مشت نمونه خروار را دارد. مشتری با دیدن ویترین شما تمام محصولات داخل مغازه شما را قضاوت خواهد کرد. در نتیجه تصمیم می گیرد که وارد مغازه شما شود یا خیر. سعی کنید از ویترین مغازه خود نهایت استفاده را ببرید و به تمام ابعاد آن توجه کنید. ویترین نباید خیلی شلوغ و یا خیلی خلوت باشد. سعی کنید برجسته ترین و پرفروش ترین کارهای خود را در ویترین قرار دهید. به تم ویترین خود توجه کنید. مثلا می توانید با توجه به برخی از مناسبت ها مانند کریسمس، نوروز، هالووین یا والنتاین تم ویترین را عوض کنید. این گونه مشتریان بیشتر به خوش سلیقه بودن شما پی می برند و به دیدن اجناس داخل مغازه تشویق می شوند.

ورودی فروشگاه خود را دست کم نگیرید

ورودی شامل 5 الی 15 قدم مغازه شما می باشد. دکوراسیون فروشگاه در قسمت ورودی نیز بسیار مهم می باشد. زیرا این ورودی می تواند ذهنیت مشتری را نسبت به اجناس داخل مغازه شما تعین کند. سعی کنید روی نورپردازی قسمت ورودی و تبلیغات موجود در آن تمرکز کنید. هرگز اجناس خاص و زیبای خود را در درب ورودی مغازه قرار ندهید. زیرا این گونه توجه مشکلی بسیار کمتر جلب خواهد شد. سعی کنید ورودی به گونه ای باشد که مشتری به محض پا گذاشتن در آن به کل فروشگاه شما دید داشته باشد. این گونه مشتری می تواند تصمیم گیرد که سراغ کدام قسمت از مغازه شما رود.

نقش دیوار سمت راست در دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه در سمت راست آن اهمیت دو چندان پیدا می کند. به طوری که طراحان داخلی دیوار سمت راست را دیوار قدرت می دانند. بیشتر افراد هنگام ورود به یک فروشگاه ابتدا به سمت راست آن فروشگاه نگاه می کنند. در واقع تمرکز ها بر روی سمت راست بسیار بیشتر از سمت چپ است. به همین دلیل طراحان توصیه می کنند که تمرکز افراد روی سمت راست بیشتر باشد. سعی کنید پرفروش ترین و بهترین محصولات خود را در قسمت راست مغازه خود قرار دهید. تا این گونه به محض ورود مشتری به مغازه بتوانید آن ها را در مغازه نگه دارید. همچنین به نورپردازی این سمت توجه ویژه ای داشته باشید.

طراحی کف در طراحی فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه

طراحی کف باید به گونه ای باشد که با محیط بیرون مغازه تفاوت داشته باشد. زیرا کف در دکوراسیون فروشگاه می تواند نقشی تعین کننده داشته باشد. البته توجه کنید که جنس کف باید با دکوراسیون کلی مغازه هماهنگی داشته باشد. مثلا اگر دکوراسیون کلاسیک را انتخاب کرده اید کفپوش های چوبی بهترین گزینه هستند. اگر دکوراسیون فروشگاه را تجملاتی انتخاب کرده اید کف های سنگی برای آن بهتر می باشند. اگر فروشگاه شما بزرگ است و چندین بخش مختلف دارد می توانید تغییرات نامحسوسی در کف هر بخش ایجاد کنید. این گونه تمایز میان بخش ها بسیار بیشتر دیده می شود. اما دقت کنید که این تفاوت نباید خیلی زیاد باشد. زیرا باعث شلوغ و نامرتب نشان دادن مغازه می شود.

محل استراحت مناسب برای مشتری ها

قرار دادن بخش هایی از دکوراسیون فروشگاه برای راحتی هر چه بیشتر مشتریان بسیار مهم می باشد. زیرا ممکن است مشتریان هنگام ورود به مغازه شما گاه بخواهند کمی استراحت کنند. بهتر است صندلی های مخصوصی را به صورت پراکنده در اقصی نقاط مغازه قرار دهید. سعی کنید صندلی ها در جایی قرار بگیرند که مشتری بتواند همه و یا حداقل بخشی از اجناس شما را ببیند. این گونه مشتری همواره به اجناس شما توجه داشته و ممکن است خرید جدیدی نیز انجام دهد. بنابراین محل استراحت می تواند به نوعی توقفگاه برای مشتری باشد. همچنین صندلی ها را به نحوی قرار دهید که در مسیر رفت و آمد مشکلی به وجود نیاید. زیرا قرار دادن صندلی در مسیر اصلی باعث شلوغ شدن مغازه و سخت شدن رفت و آمد در آن می شود. طرح و مدل صندلی ها باید با طراحی داخلی فضای فروشگاه هماهنگ باشد.

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه

نورپردازی یکی از مهم ترین رکن ها در دکوراسیون فروشگاه است. نورپردازی می تواند هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت در فضای داخلی مغازه داشته باشد. مثلا اگر نور پردازی بسیار مناسب و به جا باشد می تواند تاثیر بسیار مهمی در دکوراسیون داشته باشد. اما اگر نورپردازی نامناسب و غیر حرفه ای باشد دقیقا تاثیر عکس خواهد داشت. نورپردازی نه باید خیلی شدید و نه خیلی کم باشد. برخی از صاحبان فروشگاه فکر می کنند که نصب کردن هر چه بیشتر لامپ و ال ای دی برای مغازه بهتر است. اما توجه کنید که هنگام ورود مشتری به مغازه باید نظر او به اجناس جلب شود نه لامپ ها و ال ای دی های مختلف. نورپردازی باید بتواند رنگ واقعی اجناس را به مشتری نشان دهد و باعث دیده شدن آن ها در فواصل دور شود. سعی کنید در نورپردازی فروشگاه خود از زاویه بندی های مختلف کمک بگیرید.

نقش ها و رنگ ها را هنرمندانه به نمایش بگذارید

در دکوراسیون فروشگاه به کار بردن هنرمندانه نقش ها و طرح ها می تواند اجناس شما را به آثار هنری تبدیل کند. توجه مشتری ها همیشه به سمت اجناسی جلب می شود که رنگ های شاد دارند. بنابراین سعی کنید آن دسته از اجناس خود را که طرح ها و رنگ های خاصی دارند را در معرض دید مشتری قرار دهید. مخصوصا این نوع دکوراسیون در فروشگاه هایی که به اجناس زنانه مربوط می شود بسیار جوابگو می باشد. رنگ های گرم مانند نارنجی و قرمز می توانند نظر مشتری را جلب کنند. اما در طراحی داخلی سعی کنید از رنگ های سرد مانند سبز و آبی هم استفاده کنید. زیرا این رنگ ها باعث القای حس آرامش و اعتماد به مشتری می شوند.

قفسه ها در دکوراسیون فروشگاه باید چگونه باشند؟

قفسه ها قسمت هایی از دکوراسیون فروشگاه هستند که اجناس متنوع در آن دیده می شوند. جنس قفسه ها، نحوه قرار دادن آن ها در مغازه و چیدن اجناس در آن ها بسیار مهم است. قفسه های شیشه ای برای اجناسی مانند جواهرات و اکسسوری و قفسه های استیل و چوب برای اجناسی مانند پوشاک مناسب تر می باشند. سعی کنید قفسه ها را به صورت چند طبقه خریداری کنید. همیشه اجناسی که مورد پسند عموم هستند را در طبقه های میانی قفسه قرار دهید. اجناس خاص را که ویژه خاص پسند ها می باشند را در طبقه های پایینی و بالایی قرار دهید. سعی کنید قفسه ها را به نحوی بچینید که مشتری بتواند آزادانه در میان آن ها رفت و آمد کند. همچنین سعی کنید ارتفاع قفسه ها به نحوی باشد که همه افراد به طبقات بالایی دسترسی لازم را داشته باشند.

تناسب دکوراسیون فروشگاه با نوع اجناس درون آن

دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه باید تناسب بسیار بالایی با نوع اجناس فروخته شده در آن داشته باشد. مثلا طراحی یک مغازه پوشاک فروشی با طراحی یک مغازه جواهرات فروشی بسیار فرق می کند. همچنین بهتر است در دکوراسیون فروشگاه جنسیت مشتری ها را در نظر بگیرید. اگر دقت کرده باشید همیشه می توان بوتیک های مردانه را از بوتیک های زنانه تنها به واسطه دکوراسیون آن ها تشخیص داد. زیرا سلیقه مرد ها با سلیقه خانم ها بسیار فرق می کند. بوتیک های مردانه ترجیح می دهند از دکوراسیون هایی با رنگ های خنثی و طرح های ساده استفاده کنند. اما فروشگاه های زنانه از طرح های متنوع و رنگ های شاد استفاده می کنند.

در نظر گرفتن مسیر خاص برای حرکت مشتری

مسیر حرکت مشتری بسیار مهم می باشد. شما با تعیین کردن مسیر در دکوراسیون فروشگاه مشتری را مجبور می کنید که ناخواسته از تمام اجناس داخل مغازه دیدن کند. ساختن مسیر می تواند با استفاده از قفسه ها، میز ها و یا حتی صندلی ها نیز صورت گیرد. سعی کنید اجناس را به گونه ای بچینیده که در ابتدا و انتهای هر بخش نظر مشتری را جلب کنید. اجناس خاص خود را حتما با سیاست خاصی در قفسه ها قرار دهید. این گونه می توانید مشتری را به ادامه دادن مسیر و دیدن اجناس بیشتر تشویق نمایید. سعی کنید مسیر را به صورت کاملا باز بسازید تا مشتری ها برای عبور و مرور در فروشگاه با مشکل مواجه نشوند.

در دکوراسیون فروشگاه سرعت گیر ها را فراموش نکنید

سرعت گیرهای دکوراسیون فروشگاه نقش مهمی در جلب توجه بیشتر مشتری و افزایش فروش دارند. سعی کنید در هر بخش از فروشگاه خود برای محصولات ان بخش توضیحی کوتاه بنویسید. مثلا می توانید در مورد جنس به کار رفته برای آن پوشاک و یا فصل مناسب پوشیدن آن بنویسید. همچنین در ابتدا و انتهای هر بخش خاص ترین محصولات خود را قرار دهید تا مشتری مجبور شود در بخش فوق تامل بیشتری داشته باشد. به این صورت این سوال در ذهن مشتری به وجود می آید که آیا به خرید این اجناس نیاز دارم یا خیر؟ در حالی که قبلا مشتری این سوال را از خود نپرسیده است.

پیشخوان باید در کدام سمت فروشگاه قرار بگیرد؟

پیشخوان را نمی توان در دکوراسیون فروشگاه نادیده گرفت. زیرا جزء بخش های بسیار مهم آن می باشد. سعی کنید فروشگاه خود را به دو بخش راست و چپ تقسیم کنید. در بخش های قبلی اشاره کردیم که سمت راست فروشگاه باید اجناس خاص و زیبا قرار بگیرند. بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن پیشخوان سمت چپ مغازه می باشد. این گونه خیال مشتری راحت می شود که بعد از دیدن از سمت راست فروشگاه می تواند در انتهای مسیر خود پول اجناس را به راحتی پرداخت کند. صاحبان موفق فروشگاه های معتبر از این ترفند برای افزایش فروش خود بهره می برند.

تنوع و انعطاف پذیری در طراحی دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه همانند دکوراسیون منزل بعد از مدتی خسته کننده می شود. این حس هم در صاحب مغازه و هم در مشتریان ایجاد می شود. بنابراین بهتر است هر چند ماه یکبار نسبت به تغییر دادن طراحی داخلی فروشگاه اقدام کنید. همواره جنس های جدید در قفسه ها بچینید و جای قفسه ها و بخش های مختلف را با هم عوض کنید. اما دقت داشته باشید که در هر تغییر اصول کلی نحوه چیدمان را در نظر بگیرید. زیرا تغییرات دکوراسیون باید باعث نتایج مثبت شود.

500 کاراکتر باقیمانده است


اشتراک گذاری:
    

طراحان تجارت جهانی

گروه طراحان تجارت جهانی

 

  • مدیرعامل: مهندس آزیتا کلائی
  • نشانی: تهران - خیابان فردوسی - مرکز تجارت جهانی فردوسی
  • تلفن:  09121307272 - 09199791119 - 02161908
  • ایمیل :

 

  • طراحی و دکوراسیون شعب موسسه اعتباری ثامن
  • ساختمان اداری و مدیریت لیزینگ ایرانیان
  • طراحی و دکوراسیون برج تجارت جهانی فردوسی
  • طراحی نمای ویلاهای کلاردشت
  • طراحی و دکوراسیون هتل IBIS
  • بانک تجارت کلیه شعب
  • صرافی شیرزادیان واقع در برج کوه نور
  • صرافی راشد ملاصدرا
  • صرافی بانک توسعه صادرات ایران

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به گروه طراحان تجارت جهانی میباشد.

اتصال اینترنت وجود ندارد