نکته بسیار مهم در دکوراسیون داخلی پاساژ جلب رضایت دو گروه است. گروه اول مشتریانی که قصد خرید از پاساژ رادارند. گروه دوم افرادی که قصد اجاره کردن یا خرید مغازهی داخل پاساژ رادارند؛ بنابراین دکوراسیون داخلی پاساز باید جوابگوی نیازهای این دو گروه باشد.
دکوراسیون داخلی پاساژ یک هنر نوین و مدرن محسوب میشود و این روزها به دلیل کاربردهای زیاد این علم نقش مهمی در تمام جنبههای تجاری دارد. این مقاله در مورد دکوراسیون داخلی پاساژو المانهای کاربردی ومصارف تجاری این هنر است. از دیرباز بازار بهعنوان قلب تجارت شناخته میشد، اما با پیشرفت صنعت و فناوری، بازارهای قدیمی به شکل مراکز خرید و پاساژهای تجاری تغییر ماهیت دادند. درواقع، پاساژهای امروزی همان بازارهای گذشته با فضای داخلی مدرن هستند. پاساژ در زبان انگلیسی به خیابانهای پر از مغازه اطلاق میشود که نمونههای آن را در مکانهای مختلف ایران قابل مشاهده است. پاساژ در زبان فارسی به معنای ساختمانی است که واحدهای تجاری و مغازههای مختلف در آن فعالیت میکنند و ارتباط بین واحدهای تجاری از طریق راهروهای تعبیهشده در طرح طراحی ساختمان حاصل میشود.
رقابت بر سر طراحی دکوراسیون داخلی پاساژ
یکی از دغدغههای اصلی صاحبان مشاغل تجاری و فروشگاهها جلبتوجه بیشتر افراد است؛ بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی پاساژ به رقابتی بین آنها تبدیلشده است. طبق یک تحقیقات که جدیداً انجام شده است وقتی از یک مرکز خرید، مغازهها یا فروشگاههایی بازدید میکنید که طراحی خلاقانهتری دارند، احتمالاً خرید بیشتر میشود و این خبر خوب برای صاحبان کسب وکار میباشد. با طراحی مناسب دکوراسیون پاساژها میتوانید علاوه بر ارائه زیبایی، روحیه خوبی را به بازدیدکنندگان از این مراکز ابراز کنید. با تشدید رقابت بین مشاغل، تیمهای طراحی ساختمانهای تجاری از ایدههای جدید و خلاقانه برای دکوراسیون داخلی پاساژها استفاده میکنند. طراحی تزئینی محیطهای تجاری و فروشگاهی را میتوان بهعنوان یک روش بازاریابی در نظر گرفت. باید این نکته توجه کنید که مردم هرگز احساسی که از شما و محیط فروشگاهتان میگیرند را فراموش نمیکنند. بهعنوان یک قاعده، آنها به مرکز خریدی بازمیگردند که همان احساسات خوب و تجربیات خوشایند را به آنها داده است. این فرصت عالی برای به دست آوردن مشتریان وفادار بیشتر را از دست ندهید. با رعایت اصول طراحی پاساژ میتوانید به مخاطبان خود دلیلی برای یادآوری و خریدی خاطرهانگیز بدهید.
اصول طراحی داخلی
دکوراسیون داخلی پاساژ و معماری داخلی مجتمعهای تجاری از نظر کاربردهای که در تقسیم فضای اقتصادی و کسب وکار دارند نقش کلیدی ایفا میکنند. دکوراسیون داخلی پاساژ میتواند دارای عناصر ساده یا پیچیده باشد که به توسعه فضای تجاری کمک میکند. طراحی داخلی مرکز خرید و تفریح و واحدهای آن به موقعیت پروژه و یا طراحی کلی مجموعه بستگی دارد. در مورد طراحی یک واحد تجاری بزرگ یا کوچک باید مشخصات یا معیارهای کل مجموعه در نظر گرفته شود تا بهکل سیستم آسیبی وارد نشود. مجتمعهای تجاری به دودسته تقسیم میشوند. دسته اول مجتمعهایی هستند که هدفشان فروش نوع خاصی از کالاهاست و دسته دوم مجتمعهای چندمنظوره هستند. هر دودسته برای جذب مشتریان بیشتر نیاز به دکوراسیون فضای داخلی و نماهای شیک و زیبا دارند. باید بدانید که طراحی اشتباه، سرمایهگذاران و مشتریان را از پاساژ شما دور میکند. پس بهتر است این کار را به بهترین نحو به یک تیم حرفهای و باتجربه بسپارید. روند دکوراسیون داخلی پاساژها اکنون به سمت طراحیهای شیک و جالب حرکت میکند که به مغازهها اجازه میدهد خود را در مرکز توجه قرار دهند.
طراحی خاص
طراحی فضای تجاری از اصول و قوانین خاص خود پیروی میکند که در تمام المان و نمادها باید قابلمشاهده باشد. زمانی که میخواهیم پروژه طراحی داخلی منزل را شروع کنیم کافی است با کمک اهالی آن خانه ایده پردازی کنید؛ زیرا همهچیز باید بر اساس سلیقه و علایق کسانی که در محل زندگی خواهند کرد برنامهریزی شود؛ اما وضعیت در طراحی فضاهای تجاری متفاوت است. این فضاها باید بهگونهای طراحی شوند که برای همهکسانی که وارد مرکز میشوند جذابیت داشته باشند، بنابراین دیگر این کار برای جلب رضایت بسیاری از مردم نیست، بلکه پوشش دادن سلیقه مردم است. هزاران نفر! ایدههای طراحی فضای تجاری زیادی وجود دارد؛ اما قبل از هر چیز باید به طبیعت و مساحت این مجتمع تجاری و مغازهها توجه کرد، کاری که تیم طراحان تجارت جهانی بهخوبی انجام داده است.
ایدههای طراحی ترکیبی تجاری زمانی قابلاجرا هستند که به شما این اطمینان را بدهند که میتوانند اکثریت مشتریان را متقاعد کنند که از فروشگاه یا مرکز خرید شما بازدید کنند. برای درک بهتر اهمیت طراحی داخلی دکوراسیون پاساژ، کسانی را به یاد بیاورید که با پوشیدن لباس عروسک در مقابل رستورانها و مغازهها سعی در جلبتوجه دیگران دارند. یکی از اهداف طراحی دکوراسیون یک مجتمع خرید دقیقاً همین است؛ بنابراین، ایده دکوراسیون یک محیط تجاری باید باهدف جلبتوجه و سپس حفظ آسایش و آرامش بیشتر افراد باشد. یک ایده ساده ولی بدون ملاحظات خاص مجتمع تجاری کارساز نخواهد کرد. فرض کنید یک رستوران سنگی با نمای جذاب و با تمام تزئینات سنگی افتتاح کردهاید، ظاهر آن میتواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند؛ اما از طرفی غذای این رستوران اصلاً خوشمزه نیست، هیچ نکتهی جالبی در مورد چیدمان داخلی، دکوراسیون محل، ... نیست؟ پس آیا ایده تزئین مجتمع تجاری با سبک کافی است؟! شرکت طراحی داخلی تجارت داخلی ایدههایی زیبا و جذاب و همچنین کاربردی برای طراحی داخلی پاساژو مجتمعهای تجاری و فروشگاهها ارائه میدهد.
هزینه طراحی داخلی
دکوراسیون داخلی پاساژ برای فروشندگان و افرادی که قصد اجاره و خرید مغازه و فروشگاه رادارند بسیار مهم است، بنابراین اولین بارزمانی که مشتریان به دکوراسیون داخلی مراکز تجاری توجه میکنند زمان طلایی است. به خاطر داشته باشید که دکوراسیون داخلی پاساژ فضای زیادی را اشغال میکند و معمولاً هزینه بیشتری نسبت به طراحی داخلی فروشگاه برای خردهفروشان و صاحبان مشاغل دارد. یکی از دلایل آن این است که وقتی مشتریان وارد پاساژ میشوند، روی زیبایی و طراحی تمرکز میکنند و بیشترین توجه آنها به ورودی، راهروها، المانها به کاررفته در مغازهها و راهروها و ورودی پاساژاست. بنابراین ذکر این نکته ضروری است که تمام هنر دکوراسیون داخلی پاساژ ایجاد خاطرهای زیبا از خرید در یک محیط کاربردی، خلاقانه و شیک است. شاید در ابتدا، زمانی که قصد دارید بودجهای در نظر بگیرید یا هزینه بازی را تخمین بزنید، ممکن است فکر کنید که هزینه زیادی خواهد داشت زیرا این بازی دارای مقیاس بسیار بزرگتر از یکخانه است؛ اما درواقع اینطور نیست؛ و هزینه بسیار کاهش مییابد.
بایدها و نبایدهای دکوراسیون داخلی پاساژ
- دید متفاوت
نکته بسیار مهم دیگر در دکوراسیون داخلی پاساژ این است که مشتریان نسبت به سایر ساختمانها دید متفاوتی نسبت به راهروها و ساختمانهای اداری دارند، به این معنی که وقتی از خیابانها عبور میکنند و به خیابانها نگاه میکنند باید تفاوتهایی وجود داشته باشد تا پتانسیلها را در آنها ببینند و تشویق شوند تا وارد پاساژ شوند و از فروشگاههای آن خرید کنند. در هر طبقه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی قرار دهید تا افراد بتوانند بهراحتی از آنها استفاده کنند. کاربریهای مختلف، امکاناتی مانند سینما، کافه و زمینبازی میتواند مشتریان زیادی را جذب کند.
- منظره ورودی
مشتریان ابتدا منظره ورودی را میبینند و درصورتیکه نمای ورودی آنها را جذب میکند وارد پاساژ میشوند؛ بنابراین طراحی صحنههای زیبا و جذاب برای پاساژ توصیه میشود.
- نورپردازی
در دکوراسیون داخلی پاساژ به نورپردازی داخلی معابر و راهروها اهمیت ویژهای بدهید. نورپردازی عالی داخلی میتواند تمام چیزی باشد که برای جذب مشتری لازم است. در طول روز که سیستم روشنایی راهرو خاموش است، روشنایی راهروها از اهمیت ویژهای برخوردار است. پس سعی کنید از نور مناسب استفاده کنید. نصب تهویه مطبوع: هوای تازه و سالم نیاز اولیه مشتریان است. این کار را با راهاندازی سیستم مناسب انجام دهید. هوای سرد و گرم باعث سردرگمی خریداران میشود؛ بنابراین سیستم سرمایشی برای تابستان و سیستم گرمایشی برای زمستان در دکوراسیون داخلی پاساژ را فراموش نکنید تا مشتریان از پیادهروی و خرید در پاساژ لذت ببرند.
نقش دیوارها در دکوراسیون تجاری استفاده از کاغذدیواریهای شیک و مدرن، سنگهای قیمتی، کاشیهای رنگی و لعابدار، آجرهای تزئینی همگی جزو ملزومات دکوراسیون داخلی پاساژ است. اسکلت ساختمان و نمای فضای تجاری جزء لاینفک طراحی و معماری مجتمع تجاری محسوب میشود. فضاهای تجاری عموماً بسیار بزرگ هستند، بنابراین در ساخت آنها باید از مواد بادوام استفاده شود تا در طول سالیان متمادی خراب نشوند. در طراحی پروژه، ستونهای مرکز تجاری بهتر در دیوارها پنهانشدهاند تا برای مخاطب دیده نشوند. همچنین میتوانید از دیوار پوشها استفاده کنید تا ضمن صرفهجویی در هزینه، زیبایی محیط کاری خود را دوچندان کنید. یک طراح باید تمام خلاقیت خود را به کار گیرد تا از بهترین چیدمان و طراحی برای نمای ساختمان استفاده کند تا زیبایی بصری خیرهکنندهای را برای بینندگان ایجاد کند.
نقش لوازم و تجهیزات تزئینی در دکوراسیون تجاری
با مدرن شدن، بسیاری از وسایل تزئینی را میتوان برای دکوراسیون تجاری استفاده کرد، مانند پانلها، مجسمههای تاریخی یا مدرن، استخرهای انعکاسی، آثار هنری و غیره که میتوان آنها را در اکثر مکانهای مراکز خرید قرارداد.
گیاهان و فضای سبز در دکوراسیون مغازهها و رستورانها
در مکانهایی مانند رستورانها یا کافیشاپها که نیازی نیست توجه مشتری را به محصول خاصی جلب کنیم، اگر از گیاهان بیشتری برای ایجاد محیطی دوستانه و راحت استفاده کنیم، قطعاً نتیجه بهتری خواهیم گرفت؛ اما در پاساژها این قضیه متفاوت استفاده از گیاهان در راهروها یا مکانهای خاص و دنج در پاساژ زیبا است اما به کار بردن تعداد زیاد آنها به دلیل اینکه ازنظر قدرت بصری بسیار قوی هستند به تعداد زیاد در فروشگاههای اشتباه است زیرا افراد درواقع جذب دکور مغازه شما میشوند تا محصولات فروشگاه شما.
نقش رنگها در دکوراسیون داخلی پاساژ
رنگبندی فاکتور بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی پاساژ است، رنگ غالب انتخابشده برای چیدمان فروشگاه باید حدود 80 درصد فضا را اشغال کند. این رنگ باید بهگونهای انتخاب شود که بسیار آرام و دلنشین باشد تا مشتریان و بازدیدکنندگان جذب و خرید کنند. رنگ دوم بهعنوان مکمل رنگ غالب انتخابشده و 20 درصد از رنگبندی موجود را پوشش میدهد و انتخاب باید بهگونهای باشد که جلبتوجه کند و بتوان از آن در رابطه باقیمتها، تخفیفهای جاری، پیشنهادات استفاده کرد. رنگهایی که بهصورت طیف قرمز، نارنجی یا زرد تولید میشوند در قویترین حالت رنگ بسیار آزاردهنده هستند اما اگر بهعنوان کمک استفاده شوند بسیار مفید بوده و تأثیر مثبتی در جذب مشتری و وفاداری آن خواهند داشت.
- کف سازی اصولی:
کف سازی هر ساختمان با هر کاربری دیگر یکی از مهمترین اصولی است که طراح باید آن را به خاطر بسپارد. کف در فضاهای تجاری به دلیل تردد زیاد روی آن باید از مواد محکم با مقاومت بالا و ابعاد بزرگ ساخته شود. انتخاب رنگ کف در یک ساختمان تجاری میتواند چالشبرانگیز باشد. بهعنوانمثال، اگر کفپوش سفید را انتخاب کنید، اگرچه فضا را بزرگ و باز میکند، اما نقاط کثیف روی کفپوشهای سفید بهراحتی مشاهده هستند. یا اگر از رنگ سیاه برای کف سازی استفاده کنید مشکی میتواند نقاط راکمی برجسته کند، اما از طرفی فضا را خستهکنندهتر میکند.
- مبلمان:
نکته دیگری که در طراحی داخلی تجاری باید به آن توجه کرد، استفاده از مبلمان برای فضاهای داخلی و خارجی است. این به این دلیل است که اکثر خریداران و بازدیدکنندگان معمولاً وقت خود را در فضاهای تجاری میگذرانند در حین خرید کردن استراحت میکنند؛ بنابراین استفاده اصولی از مبلمان و نحوه قرارگیری آنها در راهروها جزو اصول کاربردی در دکوراسیون داخلی پاساژ است. سعی کنید چیدمان مبلمان در راهروها رو به شیشهها باشد.
نقش طراحی داخلی عالی در موفقیت مراکز خرید
داشتن طراحی دکوراسیون داخلی پاساژ جذاب مشتری را در لحظه صفر جذب میکند و او را تشویق به بازدید از مرکز خرید میکند. علاوه بر این، هنگام طراحی چیدمان راهروها و واحدهای تجاری، جنبه روانی افراد از منظر تجاری باید بهدقت موردتوجه قرار گیرد. دکوراسیون خوب در فروشگاهها و واحدهای تجاری میتواند تأثیر مثبتی در جذب مشتری و بهبود کسبوکار داشته باشد؛ بنابراین توصیه میشود این موضوع در اختیار شرکتی پویا مانند طراحان تجارت داخلی قرار گیرد.
کاربردهای مختلف پاساژها و اهمیت دکوراسیون داخلی
پاساژهای تجاری کاربردهای مختلفی دارند. برخی از پاساژها به فعالیتهای تجاری مرتبط با یک محصول خاص اختصاص دادهشدهاند. چنین روندهایی معکوس هستند. مراکز خریدی وجود دارند که خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه میدهند و عرضه محصولات متنوع در سطح بالایی قرار دارد یکی از جنبههای مهم طراحی دکوراسیون داخلی اینگونه پاساژها به کار بردن المانها است که کاربری پاساژ را مشخص کند. شما میتوانید از دیگر خدمات شرکت طراحان تجارت جهانی عبارت از دکوراسیون پوشاک زنانه، دکوراسیون مغازه پوشاک و دکوراسیون استخر خانگی استفاده کنید.
اشتراک
گزارش
نظرات من