شیوه های مختلف نورپردازی در مراکز خرید مانند مغازههای پوشاک تأثیر فوقالعادهای بر فروش میگذارد. به دلیل اهمیت این موضوع این مقاله به تأثیرات و وظایف نورپردازی در مکانهای تجاری اشارهشده است. قدم اول در این راه آشنایی با نورپردازی مکانهای تجاری و مغازهها است.
مغازهها و مراکز خرید عموماً بیش از هر نوع ساختمان دیگری از شیوه های مختلف نورپردازی بهره میبرند. نقش اولیه واصلی نورپردازی در فروشگاهها جذب مشتری است. بهطور طبیعی، روشنایی از طریق تابش خیرهکننده و سوسو که سیستمهای روشنایی ایجاد میکنند به دست میآید. اما تأثیر آن در فروشگاهها قابلتوجه و مهم است. فروشگاهها باید با استفاده از نورپردازیهای جذابتر مانند چراغهای متحرک، نورهای رنگارنگ و جذاب ظاهر خود را برای جذب مشتری نشان دهند.
آشنایی با شیوه های مختلف نورپردازی مکانهای تجاری مانند مغازهها
راهحلهای مختلفی برای نورپردازی ساختمانهای تجاری بخصوص مغازههای پوشاک در شب و نورپردازی در فضای باز وجود دارد. گاهی تنها نیاز مشتری نورپردازی مناسب پاساژ و مغازه است، گاهی میخواهند ساختمان در شب نمایان باشد و گاهی میخواهند خریداران احتمالی را تحت تأثیر قرار دهند. راهحل این الزامات، قرار دادن نور مناسب در هر مکان است. برای آشنایی با چراغهای مراکز خرید باید بدانیم که چراغهای مغازهها و مراکز خرید در طول روز همیشه روشن است، هر چه تعداد کل چراغهای مغازهها کمتر باشد، انرژی کمتری مصرف میشود و برق کمتری میشود. کاهش قدرت چراغها به معنای کاهش روشنایی نیست، چراغهای آل ای دی شدت نور بالایی دارند یعنی باقدرت کمتر نور بیشتری تولید میکنند.
شیوه های مختلف نورپردازی
نقش اول نورپردازی، روشن کردن اجسام مانند پوشاک است، در موفقترین طراحی مراکز خرید قبل از نمایش ویژگی کالا; آنها برای همه آنها نور میآورند. تیم کارشناسان حرفهای این نورها را بررسی و تحلیل میکنند تا نقاط قوت و ضعف آشکار شود. دومین عملکرد مهم شیوه های مختلف نورپردازی در فروشگاهها، برانگیختن و تحریک مشتری است. وظیفه سوم شیوه نورپردازی در یک فضای تجاری، نورپردازی از نوع تجاری در آن محیط است، بهعنوانمثال استفاده از چراغهای آویز طرح دار در قسمت فروش که روشی کلاسیک در طراحی نورپردازی است، علاوه بر نورپردازی فرآیند فروش، از تم فروشگاه پشتیبانی میکند و راه را برای مشتری هموار میکند. وظیفه چهارم نمای جذاب ویترین مغازه و یا مکانهای تجاری است. برخی میگویند مهمترین عملکرد نورپردازی در فروشگاهها جلبتوجه است. البته نورپردازی از طریق تابش خیرهکننده و درخشش تولیدشده توسط سیستمهای روشنایی به این امر دست مییابد، اما تأثیر آن بهویژه در فروشگاهها چشمگیر و مهم است، بهعنوانمثال، در طراحی نور یک فروشگاه، درخشش لامپهای فلورسنت چشم مشتریان را به خود جلب میکند و نشان میدهد که فروشگاه برای خرید باز است. در دنیای کسبوکار رقابتی، فروشگاهها و مغازهها باید ظاهر خود را با نورپردازی جذابی مانند چراغهای متحرک، چراغهای رنگارنگ و نورپردازی جذاب ارائه دهند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند. ویترین مغازهها موقعیتهای بسیار مهمی را ایجاد میکند، نورپردازی آنها مانند نورپردازی هنری و صحنه است.
افزایش احساسات مشتری
پنجمین و آخرین کارکرد شیوه های مختلف نورپردازی فروشگاه، افزایش حس ارزشمندی و ارزش کالا در مشتریان است. بهعنوانمثال، نورپردازی در یک فروشگاه ارزانقیمت باید ارزان به نظر برسد، در غیر این صورت مشتریان ممکن است تصور متفاوتی از مکان داشته باشند. بسیاری از خواربارفروشیها برای صرفهجویی در هزینه و نشان دادن قیمتهای پایین از لامپهای ماه نچسب معمولی استفاده میکنند. بنابراین شیوههای مختلف نورپردازی و سیستم روشنایی در مغازه ارتباط زیادی با زیبایی محیط دارد. همانطور که نورپردازی خوب فروشگاه میتواند مشتریان بیشتری را جذب کند، سیستم روشنایی نامناسب نیز میتواند منجر به نارضایتی مشتریان شود.
مشخص شدن نوع فعالیت مغازهها با شیوه های مختلف نورپردازی
تعریف انواع فعالیتهای فروشگاهی مانند انبار کردن و نظافت و مناطق فروش توسط نورپردازی است. بهعنوانمثال، استفاده از چراغهای آویز در قسمت فروش، یک رویکرد عالی برای طراحی نور در بسیاری از فروشگاهها است. این فناوری علاوه بر توضیح فرآیند فروش، از تم فروشگاه پشتیبانی میکند و مشتریان را هدایت میکند. طراح روشنایی فضای تجاری مخصوصاً مغازههای پوشاک در هنگام طراحی پلان نورپردازی فضا باید چندین فاکتور و ویژگی را در نظر بگیرد که ازجمله آنها میتوان به: طول عمر و دوام لامپهایی که انتخاب میکند، کارایی سیستم روشنایی، کمیت و دوام بار نوری، رنگ.. پردازش سیستم روشنایی، پیکربندی نورپردازی فضا در طول روز، میزان و فرم نور در قسمتهای مختلف فضای فروشگاه، تمرکز نور بر نقاط برجسته (از دیدگاه علاقه مشتریان به محصول، هزینه سیستم و روشنایی، کنترل سیستم و شرایط متغیر، میزان انعطافپذیری و تنوع آن. هر سیستم روشنایی مرکز تجاری باید شرایط زیر را برآورده کند:
- نورپردازی محل کسبوکار باید نور و شفافیت کافی را به تمام فضاها بتاباند و نور روز را تأمین کند که مانند هر نوری در کسبوکار پوشش داده شود.
- درعینحال روشنایی مغازه باید بدرخشد و در همهجا قابلمشاهده باشد، شدت نور در محلهای اولویت دارد یک طراح نورپرداز باید به این الویت ها توجه کند.
- ایجاد ظاهری خاص برای فضای فروشگاه و مغازه بهگونهای که تمامی مشتریان این فروشگاه این ویژگی خاص را بشناسند.
- گرمای تولیدشده توسط وسایل و سیستمهای روشنایی نباید باعث گرمایش بهخصوص در مناطقی که محصولات فاسدشدنی در آنها قرار دارد، شود.
- هزینههای نگهداری و انرژی باید کم باشد.
رعایت این عوامل تا حد امکان و همچنین جلوگیری از احساس ناراحتی مشتریان در فضای کم فروشگاه یا نورپردازی نامناسب و مشکوک در فروشگاه، میتواند باعث ایجاد شفافیت در هر نقطه و احترام کامل مشتریان به کالاهای ارائهشده شود.. در ضمن همانطور که گفته شد با تغییر نورپردازی داخل فروشگاه میتوان مشتریان را به سمتی که مدیران و صاحبان مغازههای پوشاک میخواهند هدایت کرد. بهطورکلی میتوان نورپردازی فروشگاه را یکی از تأثیرگذارترین و تعیینکنندهترین عوامل فروش و موفقیت دانست.
شیوه های مختلف نورپردازی ویترین مغازهی پوشاک
امروزه فروشگاههای پوشاک از نورپردازیهای خاص استفاده میکنند. در این نوع نورپردازی بهجای قرار دادن تعداد زیادی از انواع مختلف کالا، تعداد کمی از آیتمها نمایش دادهشده و تأکید میشود. در این مورد باید از نور محلی استفاده کرد. در این حالت، نور مورداستفاده بر روی جسم متمرکزشده و آن را بهخوبی روشن میکند. برای داشتن روشنایی موضعی به این منظور از لامپهای هالوژن یا متال هالید یا هالوژن با روشنایی کم استفاده میشود تا جسم موردنظر روشن شود و بین نور جسم نورانی و محیط اطراف آن تفاوت زیادی وجود داشته باشد.. این سیستم در بسیاری از فروشگاهها مانند فروشگاههای پوشاک، ظروف شیشهای، عطر و ادکلن، جواهرات و عتیقهجات، ظروف کریستالی و غیره استفاده میشود. تیم طراحان تجارت جهانی مشاوره کارفرمای حرفهای درزمینهٔ دکوراسیون مکانهای تجاری است.
اشتراک
گزارش
نظرات من